fredag 7 oktober 2011

Läsning- en framgångsfaktor

I går kväll, torsdag, var jag tillsammans med några föräldrar från klassen på föreläsningen om läsning i Amorinasalen. Föreläsare var Elisabeth Marx, specialpedagog med lång yrkeserfarenhet och numera aktiv forskare på KI om dyslexi. Det var en mycket intressant föreläsning som jag kände bekräftade mitt sätt att tänka kring detta och som gav föräldrarna en del nya aha- upplevelser.
Jag hoppas att det kommer ett till tillfälle där jag skulle rekommendera ALLA föräldrar att gå.

Mycket av föreläsningen gick ut på vikten av att läsa kontinuerligt. Lite varje dag är bättre än mycket någon gång i bland. Det tar minst 4 gånger för en normalgod läsare att lära sig ett nytt ord så pass bra att det hamnar i vår ordbank i hjärnan. En person med läs- och skrivsvårigheter kan behöva möta ordet 10 gånger mer, dvs 40 gånger innan det "fastnar" i vår ordbank. Forskning visar att ordförrådet är den absolut viktigaste framgångsfaktorn för god läsförståelse.

Föreläsaren berättade om resultatet av en jättestor undersökning om läsförståelse som man gjort i USA. Man lät 115 000 elever i årskurs 4 och 8 göra ett läsförståelsetest. Skrämmande många klarade sig inte alls och en stor del klarade sig precis (kommer inte ihåg siffrorna).  Man undersökte sedan hur mycket dessa barn läste varje dag.  De barn som läste mindre än en minut/dag under ett år klarade endast 10 % av frågorna i testet. De barn som läste ca 5 min/dag klarade ca 50% av testet och de barn som läste 20 min eller mer/dag klarade testet helt. Forskning visar alltså att tiden barnen läser spelar avgörande roll.
Vidare pratade hon om detta nya problem som samhället har med att läsning av böcker/tidningar har ersatts av diverse skärmbruk. Tv, datorer, tv-spel och mobiltelefoner har tagit över allt mer av barnens och de vuxnas fritid.

Viktigaste framgångsfaktorn av allt var dock enligt henne att barnen har en engagerad vuxen i sin närhet. En vuxen som stöttar med läxläsning osv. Det behöver ju inte alltid vara föräldern utan hon pratade varmt om detta med att nätverka med andra föräldrar, mor- och farföräldrar osv.

Det sista jag vill nämna från föreläsningen var vikten av högläsning. Att fortsätta låta barnen läsa högt för de vuxna så man hör vad de kan och förstår samt att ha boksamtal om det man läst. Skapa förförståelse för texter man ska läsa genom att samtala om bilderna, texten på baksidan mm.
Den vuxnes högläsning för barnet är också jätteviktig då man kan läsa lite mer utmanande böcker och bygga upp barnens ordförråd på så sätt. Samtalet kring denna högläsning är också viktig!

Så tipset från kunniga forskare är alltså att läsa lite varje dag, fortsätta låta barnet läsa högt, läsa högt för barnet ur mer avancerade böcker än de klarar själva, samtala kring lästa texter samt att sitta med när de gör läxorna! Det sistnämnda hade också gjorts en intressant studie i. Man lät en grupp barn ha en vuxen med sig under all tid de gjorde sin matteläxa hemma och den andra gruppen skulle göra sin läxa själva. Den vuxna som satt med fick inte hjälpa barnet med läxan utan bara sitta med och stötta, visa intresse. Det visade sig att den gruppen med en bredvidsittande vuxen gick jättemycket framåt i sina matematikkunskaper, medan den andra gruppen i princip stod still. Detta på grund av att barnet fick ur sig sin inre dialog då en vuxen satt bredvid och talade/resonerade högt för sig själv kring sina uppgifter.

Så nu är det bara att grotta in sig i böckernas värld och göra det till en mysig stund, gärna med någon form av belöningssystem om det krävs. Belöningar är viktiga när man gjort något bra poängterade Elisabeth Marx!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar