Ännu en intensiv och rolig skolvecka är nu till ända. Denna vecka har gått i grupparbetenas tecken.
Barnen har jobbat i grupp både i arbetet med naturrutan i onsdags och i går med att spela upp olika scener ur veckans text i Läsdax. Texten är ett teatermanus. Efter att vi jobbat tillsammans med hela texten och pratat om vad som var utmärkande för denna sorts text, fick de öva och sen spela upp de olika scenerna. Det var en mycket nyttig övning ur samarbetssynpunkt. Alla var inte helt nöjda med sina roller och en del gjorde mer och andra mindre för att bidra till gruppens framgång. Trots detta var stämningen på topp och alla tyckte att det varit en rolig övning.
Margareta har varit sjuk hela veckan och därför blev det varken någon engelska eller någon storsångsamling denna vecka.
Vi har nu avslutat matteområdet med addition och startar med subtraktion nästa vecka. I bland har barnen varit sjuka eller sysslat med lite mycket annat under mattelektionerna och då kan det hända att de får hem matteboken på slutet av kapitlet för att räkna klart. Viktigt då att matteboken alltid finns med i barnens ryggsäckar tillbaka till skolan dagen efter/efter helgen.
Eleverna tyckte att det var pirrigt men kul med förhör på veckans 10 ord. De flesta lyckades riktigt bra och det var kul att se och höra att de tränat så flitigt. Det var inte så många felstavningar på just ng-ljudet utan desto fler på andra saker t ex dubbelteckning.
Lite fler elever var på kör denna måndag och de som var där var mycket nöjda. Kul!
Lite färre elever hade dessvärre handduk med sig till idrotten denna vecka och Lisa upplevde att det var stökigt i framförallt killarnas omklädningsrum och några hade tjafsat om att de inte ville duscha. Det är såklart inte förhandlingsbart. Det kan dock vara känsligt att låna andras handdukar eller kläder så se till att alla har sina egna så slipper vi mycket tjafs. Tack på förhand!
Idag, fredag, har jag introducerat en ny sak för klassen. Jag har länge funderat på detta hur man ska få en lugn situation när barnen kommer in från rast. Alla tar olika lång tid på sig och ibland kan det ta upp emot 10 minuter innan alla är inne i klassrummet. Igår läste jag en mycket intressant artikel om en skola som inspirerats av vissa skolor i Harlem i USA där det är ett tufft klimat och stökigt på skolan. De hade bland annat infört detta med att ha en "igångsättningsuppgift". Det innebär att när eleverna kommer in från rasten finns det alltid en uppgift på tavlan eller på elevernas platser som de ska börja lösa direkt. Detta innebär att de som kommer först är sysselsatta med något "viktigt" i stället för att hitta på bus eller behöva sitta och vänta i flera minuter innan alla kommit in, vilket för många är svårt. Jag provade detta idag och det gick jättebra!
Så hädanefter kommer barnen att hitta en liten uppgift att fundera kring tills alla kommit in och vi kan starta genomgången. Ibland kommer vi givetvis ha lite mer snålt om tid och då kommer jag inte vänta några 10 minuter utan köra igång genomgången då de flesta kommit. Alla elever måste också lära sig att lektionstiden är viktig och inte sitta och pilla med annat i hallen. Då kommer de att missa viktiga genomgångar. Jag hoppas och tror dock att detta med den lilla uppgiften kan vara en sporre att skynda sig även för de som brukar ta lite längre tid på sig.
Vi ser fram emot att se er på föräldramötet på onsdag!
Ha en trevlig helg!
Pia och Lisa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar