fredag 2 september 2011

Dinkar och Donkar...

Idag gjorde vi en mycket rolig och givande uppgift på våra halvklasstimmar i matte.
Eleverna fick veta att de nu skulle föra ett "matematiskt resonemang" som det så fint heter i läroplanen. Ingen kunde gissa vad det skulle gå ut på så vi fick börja med att diskutera hur man gör när man resonerar om något.

Uppgiften gick ut på att identifiera vilka "figurer" som var "Dinkar" utifrån att de fick se bild på 3 st "Dinkar" och 3 st andra figurer som inte var "Dinkar". En elev frågade då vad de hette så jag svarade automatiskt: "Donkar". Så sen fick de heta "Donkar". Det är kul när man får frågor som är så självklara för eleverna, som man själv inte alls reflekterat över.
Längst ner på pappret fanns 4 figurer som de skulle bestämma om de var "Dinkar" eller inte.

Först såg eleverna mycket misstänksamma ut, men i slutet på lektionen var det idel glada miner! Det var jättespännande att gå runt och lyssna på hur de resonerade med varandra och vilka olika teorier de hade både inom grupperna och mellan grupperna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar