Hej! Vi är två lärare som undervisar klassen i matte, Gunnel och Christina, som ni säkert vet.
Vi arbetar sedan några veckor med Taluppfattning. Vi tänkte berätta lite om vad vi gör!
Vi började med att titta på några forna kulturers sätt att räkna. Först bekantade vi oss med romarrikets kultur, sedan med forna egyptiernas och slutligen med mayakulturens räknesätt. Därefter presenterade vi våra egna siffror, som baserar sig på arabiska siffror (som i sin tur kommer från Indien). Framför allt har vi pratat om vårt positionssystem med basen tio. Läxan som eleverna i båda fyrorna fått handlade om att leta upp stora tal ur en tidning e.d. Varje elev får presentera sina tal, var de är hämtade och hur stort talen är. De har sedan fått skriva in dem i positionskolumner (se foto). Bra och utvecklande diskussioner har följt med presentationerna. Alla elever är inte klara men alla kommer att få göra sin presentation, där vi också bedömer hur de redogör, argumenterar och resonerar i matematik. Vi har även använt oss av ett laborativt material som kallas Centimo, med klossar som får representera de olika talsorterna (tusental, hundratal, tiotal och ental).
Vi har också pratat om olika begrepp, t.ex. större än, mindre än, likhetstecknet, skillnaden mellan tal och siffra m.m. Vi kommer fortsättningsvis att öva addition och subtraktion, både genom huvudräkning och med uppställningar. Vi använder Matteborgen 4A men gör också mycket utanför böckerna.
Läxa till fredag 5/10: Öva huvudräkning och begreppen <, > och = , addition och subtraktion. Detta ska tränas i 30 minuter på hemsidan nomp.se. Där bör man skapa ett konto (gratis) för att få tillgång till alla övningarna. På nomp.se kan man samla medaljer, som kallas nompix. Medaljerna samlas på hög och man ser hela tiden hur skörden blir större och större!
Gå in och välj Matematik 1C. Alla ska göra de här övningarna:
Subtraktion med tiotal
Addition upp till 10 med okänd
Subtraktion upp till 20 utan övergång
Ordningstal tio i taget
Siffror-jämför tal med uttryck upp till 20.
Säkert finns det flera som vill ha mer utmaning. Då är det bara att klättra vidare till 1D och sedan till 2A, 2B osv. Syftet är att bli säkrare på huvudräkning i addition och subtraktion samt att förstå begreppen <, > och = och lära sig se talmönster. I skolan pratar vi om begrepp och diskuterar problemlösning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar