fredag 24 februari 2012

Veckobrev v 8

Välkommen sköna lov! Nu har vi nått fram till vårterminens första och välförtjänta lov. Alldeles i fel tid börjar nu all snö försvinna. Visserligen längtar vi väl efter våren, men den kunde ju ha väntat en vecka till. På skolgården är det just nu inte bara en utan flera mindre insjöar och det vore en underdrift att säga att barnen varit blöta efter rasterna. De har dessutom hjälpt till helt frivilligt med "tvätten" av ytterkläderna genom att bokstavligen bada i vattnet. Vi hoppas att det runnit undan till nästa vecka för de som ska vara på fritids. Extra strumpor, byxor och ytterkläder behövs!

Denna vecka har vi avslutat arbetet med Snögrottan. Eleverna fick göra en utvärdering kring detta arbete för att se vad de tyckte fungerat bra/mindre bra och komma med idéer om hur man skulle kunna jobba med en annan bok på liknande sätt. De flesta tyckte att boken varit bra eller jättebra! Den var spännande och lagom svårläst. Eleverna tyckte också att arbetet i läsgrupperna varit givande. Många önskade dock att man hade fått arbeta två och två i stället för 3-4 i grupperna.
Efter sportlovet kommer vi att ta upp arbetet med Läsdax och Skrivdax igen.

Under veckan har vi skrivit en kortare berättelse till en bild från en stenåldersby. I går, torsdags, fick eleverna sätta sig två och två och läsa upp sina berättelser för varandra. När den ena läst skulle den andra komma med en positiv kommentar och ställa en fråga på texten den hört. På detta sätt blev även den som lyssnade aktiv och den som skrivit berättelsen fick bekräftelse på vad som var bra och en chans att förtydliga sånt som var oklart eller att tänka efter ytterligare en gång kring sin berättelse. Detta tyckte de var roligt och ville göra oftare.

I matten har de flesta hunnit arbeta klart med kap 7 om addition med tusental. De som inte hunnit färdigt kan få hem några sidor att arbeta ikapp under lovet. Efter lovet kommer vi att arbeta med tid. Jag har kollat av elevernas kunskaper om klockan. Dessa är mycket varierande. En del kan både den analoga klockan och den digitala och en del är inte alls säkra ens på den analoga. Därför kommer de att få arbeta med lite olika uppgifter efter lovet. De som redan kan klockan kommer att få arbeta med att räkna med tid i tex olika problemlösningsuppgifter, tidtabeller, tv tablåer osv. De som ännu inte är säkra på klockan kommer få jobba med det. Öva gärna hemma över lovet och kolla av vad ert barn kan om klockan. Bästa sättet att lära sig är ju genom att ha en egen klocka på armen och att få små tider att passa...

Idag, fredag, har vi gjort en jätterolig uppgift som eleverna verkligen uppskattade. De har fått spela ett slags logiskt spel på datorn där de skulle lösa massa uppgifter för att komma vidare. Sen fick de skriva på datorn på vår klassite om vad de tror har hänt/skulle hända med roboten Machinarium. Be barnen berätta. Man kan spela en demoversion av spelet på http://www.machinarium.net/. Gå in och prova och se om ni kom lika långt som barnen. Klurigt värre...
Klassiten med uppgiften och barnens berättelser och kommentarer hittar ni på genom att barnen loggar in på sitt epostkonto och följer länken de fått av mig. Siten är under uppbyggnad och alltså inget färdigt material. Jag kommer att lägga ut uppgifter där vartefter vi ska jobba med dem. Detta är ett roligt komplement till papper och penna. Eleverna har fått med sig en lapp hem idag om hur de kommer in på sin mail och klassiten. Man skriver in http:epost.elev.sollentuna.se i adressfältet på internet och loggar sedan in med sin kod.

Vecka 11 kommer vi att starta de nationella proven. Mer info kring detta kommer efter lovet. Är man nyfiken redan nu så kan man gå in på skolverkets hemsida och hitta föräldrainformation där.

Vi avslutade veckan med mysfika och film, så nu kan vi gå på sportlov nöjda och mätta ;-)

Inga läxor över lovet (utom lite matte att ta igen för några).

Vi ses om en vecka igen, ha ett skönt lov!
Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar