Idag har vi fortsatt på vårt kemitema. Vi gick igenom läxan, hur det blev med isbiten och fortsatte sedan med olika sorteringsövningar. Runt omkring oss finns mängder av saker av olika material och med olika egenskaper. Vi människor sorterar sakerna för att skapa ordning och få överblick. Vissa saker hänger i hop på ett visst sätt. Eleverna fick fundera på hur t ex en matbutik är upplagd. Var hittar man de olika sakerna och varför.
Första praktiska övningen gick ut på att leka "Lattjolajbanlådan". Varje grupp fick 4 leksaker. De skulle sedan själva sortera sakerna så att en skulle bort. Flera tänkbara alternativ dök upp. Många sorterade efter färg, form, hårt/mjukt osv. Grupperna fick redovisa sina val för de andra.
Nästa övning var också en övning i att sortera olika saker. De fick små lappar med bilder på t ex mobiltelefon, smörgås, byxor, katt, sax, penna mm mm. De skulle klippa ut lapparna och skapa sorteringsgrupper. Vilka skulle höra ihop och varför? Även detta fick de redovisa för klassen.
Sista övningen gick ut på att vi skulle sortera vätskor och olika saker i en burk. I vilken ordning hamnar vätskorna olja, vatten och sirap om man man häller dem i samma burk, varför? Barnen fick ställa en hypotes och sen prövade vi. Sirapen hamnade i botten, vattnet i mitten oljan överst. Sedan stoppade vi i olika saker som barnen först skulle gissa vart de skulle hamna. När alla sakerna låg på plats i de olika "lagren" fick barnen rita av burken och dess innehåll. Därefter tömde vi på en elevs begäran över allt i en ny tillbringare för att kolla om sakerna hamnade på samma ställe. Det gjorde de! Fantastiskt!
Vi pratade om varför sakerna hamnade på olika ställen, om sakernas olika täthet, densitet.
Ännu en lärorik och rolig förmiddag i kemins tecken...
Här kommer lite bilder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar